Alla inlägg under mars 2008

Av indigo - 31 mars 2008 18:46

Det känns som att biosäsongen lider mot sitt slut, särskilt nu när vi övergått till sommartid och kvällarna blivit ljusare. Men än har jag inte riktigt gett upp, eftersom jag just förhandbokade min "vanliga" plats på den kommunala biografen. Föreställningen är på torsdag, och filmen den israeliska Polisorkestern som kom bort.

Apropå förhandsbokningar - jag kollade just biljettläget på Filmstaden för de filmer som hade premiär i fredags (filmerna har börjat):
27 dresses - 16 biljetter sålda, 85 kvar
Flyga drake - 19 biljetter sålda, 225 platser kvar
Till de sju övriga föreställningarna som visas just i detta nu har max 11 biljetter sålts (till Angel och Himlens hjärta). Inte direkt någon rusning ... men ingen film är helt utan åskådare.

Av indigo - 28 mars 2008 18:45

Ikväll ska jag titta på Anatomy of a murder (regi Otto Preminger) från 1959. Den gick ju på SVT2 igår, men som förvärvsarbetande kan man inte sitta uppe så länge på kvällen (natten). Så det fick bli en inspelning, visserligen till VHS, men det får duga. Denne regissör har andra bra filmer bakom sig, t ex film noir-klassikern Laura med Gene Tierney i den kvinnliga huvudrollen. Men ikväll blir det alltså James Stewart som advokat i ett förhoppningsvis spännande rättegångsdrama ...

Av indigo - 27 mars 2008 20:49

Är det någon som följer SVTs Filmkrönikan? Jag skulle gärna göra det, men det känns inte meningsfullt. Jag har då och då zappat in till programmet, men lika ofta blivit besviken.
I går avslutades programmet med en inbjudan till chat med programledarna, varvid en av dem skyndade sig att säga, "Ja, vi har peruker båda två". Det är väl ungefär den mest spännande fråga man kan komma på att ställa. Men det speglar väl nivån på programmet ...

Av indigo - 24 mars 2008 21:47

Helgen har delvis ägnats åt kampen mellan imperiet och rebellerna, dvs jag har tittat på Star Wars-filmer på TV3. När den första filmen (episod 4) kom 1977 var den en sensation; aldrig förr hade ett rymdäventyr skildrats så episkt, så storslaget. Mycket har förstås hänt sedan dess, så att återuppleva filmen nu känns aningen avslaget, delvis kanske beroende på att denna typ av filmer måste ses på bio för att komma till sin rätt. 
Tänka sig att den unge Luke Skywalker var så - valpig. Harrison Ford är ju nästan töntig som Han Solo ... Och droiderna är ju bara tröttsamma. Men Darth Vader står sig än.

Av indigo - 21 mars 2008 14:33

Jag noterar att Kanal  9 ska visa ett antal Woody Allen-filmer - ett lovvärt initiativ. Ikväll är det dags för Bananas, ett av Allens tidiga alster, som jag faktiskt inte har sett förut. Filmen är från 1971, således innan han gjorde sina mer kända filmer med Diane Keaton (Annie Hall) och senare Mia Farrow (The Purple Rose of Cairo) som "leading ladies". Men i kvällens film, liksom i flera andra tidiga Allen-filmer, är det Louise Lasser som innehar den kvinnliga huvudrollen.
Men jag tror ändå att jag ska avstå filmen (trots att Woody Allen är något av en favorit) till förmån för ett helt annat program: Musikbyrån Live med Annika Norlin som Säkert!

Av indigo - 19 mars 2008 20:16

Lagom till påsk kompletteras barnfilmsutbudet på min lokala Filmstad med Meet the Spartans, en film för de lite äldre ungdomarna, och Angel, som troligen tar sikte på den ännu lite äldre publik som gillar Rolf Lassgård och Helena Bergström.
Synd bara att filmerna begåvats med bottenbetyg i de stora drakarnas recensionsspalter ...

Av indigo - 18 mars 2008 20:05

Högsta Domstolen har slagit fast att TV4 ska betala en halv miljon i skadestånd för att de visat filmerna Hajen som visste för mycket och Alfred med avbrott för reklam.
Det är glädjande att upphovsmannarätten slås fast.
Nu får väl domstolens utslag knappast några konsekvenser. TV4 ser ju numera till att alla avtal innehåller en klausul där rätten att sända material med reklamavbrott säkerställs ...

Av indigo - 17 mars 2008 22:00

Ikväll var det inget som lockade i TV-tablåerna, så jag tittade på en matinéfilm jag spelade in i onsdags, nämligen Continental från 1934. Naturligtvis en fullständigt idiotisk historia, men ändå, svartvit nostalgi i 4:3-format. Och dansscenerna med Fred Astaire och Ginger Rogers förlåter det mesta. Särskilt Night and Day med en motsträvig Ginger ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards