Direktlänk till inlägg 27 januari 2009

GIFF dag 3

Av indigo - 27 januari 2009 12:04

Varje filmfestival värd namnet bör inkludera en kinesisk film med tåg i ett snöigt landskap. I morse såg jag just en sådan vid namn Jalainur  - snödrev över vindpinade slätter, huttrande banarbetare vid gruvjärnvägen, pysande ånga från lokomotiven. Och som så ofta har den yttre resan sin inre motsvarighet.

Man tillbringar mycket tid med att stå i kö i väntan på insläppet till salongen, och då blir man åhörare till många konversationer. Det är slående att människor har så olika uppfattning om filmerna som visas, och med en sådan bredd på utbudet är det inte så förvånande att var och en kan hitta just sin favoritfilm.

Dagens tidiga kvällsfilm har alla förutsättningar att hamna högt på min personliga rankinglista när den här festivalen skall summeras om några dagar. The Photograph, en indonesisk film med två helt olika personer i centrum - den dödssjuke porträttfotografen Johan, och Sita som arbetar på karaokebar för att gneta ihop pengar till sin dotter och sin sjuka mormor. Sita hyr ett rum hos fotografen men kommer så småningom att hjälpa honom med allehanda sysslor och ta hand om honom under hans sista tid i livet. En film fylld av både melankoli och humanism.

Tidigare denna dag bevistade jag den franska filmen Lady Jane av Robert Guediguian. Här bjuder han oss på ett noir-drama där händelser femton år i det förflutna får sin ödesbestämda upplösning i nutid. Verkligt snyggt!

Är det någon som saknar TV-programmet Vem vill bli miljonär? Jag avslutade kvällspasset med Danny Boyles Slumdog Millionaire, om en ung man från slummen som oförmodat vinner högsta vinsten, 20 miljoner rupier, i den indiska versionen av denna frågesport. I återblickar får vi följa hans uppväxt och hur det kommer sig att han kunnat ge svaren på tävlingsfrågorna. Egentligen är detta i grunden en ganska enkel melodram, men den serveras på ett så oemotståndligt sätt och med ett sånt flyt och driv att man bara måste kapitulera! Missa inte denna när den kommer upp på biograferna ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av indigo - 24 mars 2009 13:20

Efter lite biotorka blev det så dags att åter bänka sig på Filmstaden - men vad nu? Min favvofåtölj var upptagen! Trots att vi bara var sju pers i salongen ...Och reklamfilmen var utan ljud, vilket på sätt och vis var skönt. Men efter reklamen  hände...

Av indigo - 3 mars 2009 21:00

Inte sedan filmfestivalen i Göteborg har jag varit på en film som går för utsålda salonger, men nu har det hänt, och det kan väl inte vara alltför svårt att ana vilken film det handlar om - Män som hatar kvinnor efter den första boken i Stieg Larsson...

Av indigo - 2 mars 2009 20:57

Dags för finsk film, vilket sannerligen inte är ofta nu för tiden. De oskiljaktiga av regidebuterande Hanna Maylett visades en enda kväll på en biograf nära mig. Så det var bara att gå dit ...Filmen visade sig vara ett relationsdrama om två systrars ...

Av indigo - 1 mars 2009 20:41

Jag brukar inte gå och se animerad film på bio, men av någon anledning hamnade jag denna kulna snöglopps-söndagskväll på Waltz with Bashir, en israelisk film av Ari Folman, och det var inget jag behövde ångra. Ari träffar en gammal vän på en bar och ...

Av indigo - 24 februari 2009 19:06

I går var jag på The Wrestler (regi Darren Aronofsky) och mitt första intryck var "så där". Vid närmare eftertanke har jag dock kommit att revidera upp betyget. Kanske berodde min initiala uppfattning på en negativ inställning till "wrestling", som j...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards