Direktlänk till inlägg 24 mars 2009

Lite svensk film

Av indigo - 24 mars 2009 13:20

Efter lite biotorka blev det så dags att åter bänka sig på Filmstaden - men vad nu? Min favvofåtölj var upptagen! Trots att vi bara var sju pers i salongen ...
Och reklamfilmen var utan ljud, vilket på sätt och vis var skönt. Men efter reklamen  hände ingenting, filmduken låg öde och tom - jag fick gå ut och säga till.
Till slut blev det i alla fall bio:  I skuggan av värmen i regi av långfilmsdebuterande  Beata Gårdeler. Väktaren Eva är heroinmissbrukare på vardagar, och tillbringar helgerna med att tända av, ändå tills hon blir ihop med en polis, då det börjar bli problem att upprättahålla det schemalagda knarkandet.
Här finns poliser, langare, missbrukare, sociala myndigheter - men det blir inte riktigt den film om narkotikaberoende som man skulle kunna tro. Av flera anledningar kommer jag att tänka på Låt den rätte komma in (vampyrfilmen från förra året). Båda filmerna utspelas i kalla och vintriga miljöer och skildrar udda människor på ett sympatiskt och finstämt sätt. Foto och musik gör också sitt till för att förhöja upplevelsen.
Rekommenderas!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av indigo - 3 mars 2009 21:00

Inte sedan filmfestivalen i Göteborg har jag varit på en film som går för utsålda salonger, men nu har det hänt, och det kan väl inte vara alltför svårt att ana vilken film det handlar om - Män som hatar kvinnor efter den första boken i Stieg Larsson...

Av indigo - 2 mars 2009 20:57

Dags för finsk film, vilket sannerligen inte är ofta nu för tiden. De oskiljaktiga av regidebuterande Hanna Maylett visades en enda kväll på en biograf nära mig. Så det var bara att gå dit ...Filmen visade sig vara ett relationsdrama om två systrars ...

Av indigo - 1 mars 2009 20:41

Jag brukar inte gå och se animerad film på bio, men av någon anledning hamnade jag denna kulna snöglopps-söndagskväll på Waltz with Bashir, en israelisk film av Ari Folman, och det var inget jag behövde ångra. Ari träffar en gammal vän på en bar och ...

Av indigo - 24 februari 2009 19:06

I går var jag på The Wrestler (regi Darren Aronofsky) och mitt första intryck var "så där". Vid närmare eftertanke har jag dock kommit att revidera upp betyget. Kanske berodde min initiala uppfattning på en negativ inställning till "wrestling", som j...

Av indigo - 23 februari 2009 17:26

Oscarsgalan är över, och det gick som jag hoppades - bästa film och bästa regi till Slumdog Millionaire! Att Sean Penn skulle få företräde framför Mickey Rourke som bästa manliga skådespelare var logiskt - Penn är obestridligen en större skådespelare...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards