Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

GIFF dag 2

Av indigo - 26 januari 2009 15:44

Ägnar mig åt en förmiddagspromenad i det gråmulna men milda vädret. Kommer till en plats där ett likaledes grått monument markerar minnet av Raoul Wallenbergs insatser. En bit därifrån på en sidogata råkar jag på ett bostadshus med intressanta reliefer som jag förevigar med min medhavda kamera. Strax därefter anländer jag till Götaplatsen där havsguden tycks ha hamnat på torra land. Av hans bekymrade anletsdrag sluter jag mig till att han inte uppskattar att vattnet tömts ur fontänen. Havsvarelserna runt honom verkar nära att ge upp - men kanske finns ännu några droppar saltvatten i snäckan i gudens lyfta hand ...

I närheten ligger biografen Roy (som fått sitt nuvarande namn genom att två bokstäver i slutet har strukits, antagligen för att hedra en inte alltför okänd svensk filmauteur) där jag får sällskap av en skolklass och det vanliga antalet pensionärer för en visning av PK.COM.CN, vars handling kretsar kring tre unga medicinstuderande. En film ur den unga generationens kinesiska filmgarde som nyttjar allehanda stilgrepp - spelfilm, fast i dekorativa expressiva miljöer, animation, dans och musik. Det fungerar faktiskt, kanske för att temat är just kreativitet och att inte stänga den inne - ett ämne som intresserar mig i högsta grad.

Avslutningsfilm denna dag är Synecdoche, New York i regi av Charlie Kaufmann, mannen bakom en rad egensinniga och skruvade filmmanus som Being John Malkovich och Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Nu när han själv står som regissör blir det lite för mycket av det goda - onekligen är det uppfinningsrikt, utan tvivel är skådespelarna bra, men det tar för lång tid att komma till punkt ... Hade faktiskt större utbyte av den tyska filmen Alter und Schönheit om en cancersjuk medelålders man som nu behöver ta hjälp av sina ungdomsvänner för att sona en oförrätt i sitt förflutna. Denna film gav mig även:

på bottnen
av den tömda poolen
hoppar en groda

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av indigo - 24 mars 2009 13:20

Efter lite biotorka blev det så dags att åter bänka sig på Filmstaden - men vad nu? Min favvofåtölj var upptagen! Trots att vi bara var sju pers i salongen ...Och reklamfilmen var utan ljud, vilket på sätt och vis var skönt. Men efter reklamen  hände...

Av indigo - 3 mars 2009 21:00

Inte sedan filmfestivalen i Göteborg har jag varit på en film som går för utsålda salonger, men nu har det hänt, och det kan väl inte vara alltför svårt att ana vilken film det handlar om - Män som hatar kvinnor efter den första boken i Stieg Larsson...

Av indigo - 2 mars 2009 20:57

Dags för finsk film, vilket sannerligen inte är ofta nu för tiden. De oskiljaktiga av regidebuterande Hanna Maylett visades en enda kväll på en biograf nära mig. Så det var bara att gå dit ...Filmen visade sig vara ett relationsdrama om två systrars ...

Av indigo - 1 mars 2009 20:41

Jag brukar inte gå och se animerad film på bio, men av någon anledning hamnade jag denna kulna snöglopps-söndagskväll på Waltz with Bashir, en israelisk film av Ari Folman, och det var inget jag behövde ångra. Ari träffar en gammal vän på en bar och ...

Av indigo - 24 februari 2009 19:06

I går var jag på The Wrestler (regi Darren Aronofsky) och mitt första intryck var "så där". Vid närmare eftertanke har jag dock kommit att revidera upp betyget. Kanske berodde min initiala uppfattning på en negativ inställning till "wrestling", som j...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards