Alla inlägg under december 2008

Av indigo - 27 december 2008 18:22

Året går mot sitt slut och det är kanske dags för en liten summering. Lämpligen genom att lista årets bästa filmer. Jag begränsar mig till de filmer som ingått i det ordinarie utbudet på min Filmstad. Och så blir det två kategorier. Ingen rangordning. Med nöd och näppe lyckas jag skrapa ihop till tre filmer i varje kategori -ja, just så dåligt har filmåret varit i monopolets land.

Bästa svenska filmer:
Varg
Maria Larssons eviga ögonblick
Låt den rätte komma in


Bästa utländska filmer:
Juno
Lust, Caution
Skådespelerskor


Detta får bli mitt sista inlägg i denna blogg. Tack för att ni läste! 

Av indigo - 17 december 2008 20:58

Ikväll var det så dags för De ofrivilliga av Ruben Östlund, en film som jag avstod från att se under Stockholms Filmfestival, eftersom jag, med rätta, antog att den skulle komma på "vanlig" bio.

Det är dock helt klart ingen film för Filmstaden och dess vanliga publik; just denna föreställning lämnade hälften av åskådarna salongen långt innan filmen tagit slut.

Var då filmen så dålig? Nej, det kan man inte säga, men man kan heller inte säga att den engagerade. Kameran är väldigt stillastående, ofta med ett lite "snett" perspektiv. Det blir lite som Roy Anderssons tablåer, men där denne lyckas ladda sina scener blir det här ganska platt. Regissören ställer ut sina rollfigurer, låter dem framföra sina repliker och filmar av dem, men vad vill han egentligen säga? Jag känner inte regissörens närvaro, bara ett stirrande kameraöga ...

Av indigo - 11 december 2008 20:15

Fick en julklapp från Göteborgs Filmfestival med posten idag - ett dubbelnummer av tidskriften Filmkonst bestående av en bok betitlad Filmdrinkar: Starka drycker på stor duk. Efter en snabb bläddring konstaterar jag att boken lämpar sig utmärkt för den som gillar korta fristående avsnitt. Inalles 37 olika drinkar kopplas ihop med (minst) lika många filmer i lättsamma texter, följda av recept och tillagningstips. Varför inte pröva en grosshandlargrogg?

Av indigo - 2 december 2008 20:37

Tänkte mig en liten sammanfattning ...

Den som har läst mina inlägg noga märkte att det blev 18 filmer, inte 17.
Filmen som jag tänkte hoppa över (Frozen River) blev vald till bästa film.
Tre andra favoriter - The Railway, Dream och Medicine for Melancholy.
Bästa svenska film jag inte såg - kanske Ruben Östlunds De ofrivilliga.
Bästa platsen på Saga 1 - säger jag inte.
Ekorren på Stures ridå sägs vara signerad Ernst Billgren.

Fastnat i minnet - det måste ju vara något ur reklaminslagen före själva filmerna. T ex hörde jag orden i rubriken ovan 18 gånger. Några fraser om vad festivalkortet innehåller satte också sina spår - "... the good people, the bad people, the people who are good but we never like, the people who are so bad we can't stop loving then - it's all in here." Och så påminde Eva Longoria om en viss mascaraborste och dess gynnsamma effekt: "All eyes on you - because you are worth it".

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards